share

Digital marketing strategi

Står du foran at skulle lægge en digital marketing strategi, så er der nogle ting, du skal være opmærksom på. Her i indlægget prøver vi at gennemgå, hvordan du kommer i gang med din strategi.

Definér din målgruppe

Inden du starter med at vælge, hvilke kanaler du skal investere i rent digitalt, så skal du definere din målgruppe. Her er det vigtigt at kigge på, hvem du mener har den største chance for at gøre et køb eller blive inspireret på de digitale medier. Det er ikke nødvendigvis den samme gruppe, som står for størstedelen af dit salg i din forretning i dag. Sørg derfor for at bruge nedenstående spørgsmål til at definere din digitale målgruppe:

✓ Hvilken målgruppe er mest sandsynlig til at gøre et køb online?

✓ Hvilken målgruppe bliver inspireret online inden de træffer en beslutning?

✓ Er der nogle af jeres eksisterende målgrupper, der ville købe mere, hvis de blev eksponeret for jeres virksomhed online?

Kanalstrategi

Når du skal lægge din kanalstrategi, så kan du arbejde med de 3 nedenstående områder. Første opgave er at definere, hvilke underområder jeres valgte målgruppe befinder sig på. Her kan I gennemgå nedenstående lister med forskellige medier for at definere, hvordan I bedst kommer ud til jeres målgruppe. I kan bruge nedenstående spørgsmål til at lave en kanalstrategi:

✓ Hvilke medier har I til rådighed på nuværende tidspunkt?

✓ Er jeres valgte målgrupper på disse medier, eller skal I oprette / opsøge nye?

✓ Har I nok ressourcer til at varetage de valgte medier? Og gøre det godt på de valgte medier?

✓ Hvordan passer den samlede kanalstrategi ind i jeres årshjul?

 

Owned Media

På Owned Media fanger du ofte eksisterende kunder. Her er det kanaler, som du selv kan styre indholdet på. Kanaler som du i det fleste tilfælde selv ejer. Heraf navnet "owned". Her taler vi om følgende medier:

- Hjemmeside
- Blog
- Egne sociale medier
- Email / nyhedsbrev
- SMS

Paid Media

På Paid Media fanger du både eksisterende og potentielle kunder. Den samlede betegnelse for denne målgruppe er derfor forbrugere. Her snakker vi om betalt annoncering, som f.eks. kunne være:

- Google Adwords
- Retargeting
- Online bannere
- Sponsoreret indhold
- Social ads

Earned media

Earned Media er de personer, der selv vælger at skrive om din virksomhed eller dele dit indhold. Her er vi afhængige af at lave godt indhold, der nemt kan deles på f.eks. sociale medier. Disse personer kalder vi for super fans. Dette kan komme til udtryk som:

- Anmeldelser
- Delinger / Likes
- Omtale
- PR

Lav indhold der kan
leve på alle medier

Når du har valgt målgruppe og kanalstrategi, så er det tid til at kigge på jeres indhold (content). Dette er f.eks. cases, blogindlæg, reklamekampagner og meget mere. Det er altså det indhold, som I vil bruge på jeres digitale medier.

En klassisk fejl, som mange virksomheder begår, er at lave indhold til et specifikt medie. Men vi vil gerne væk fra denne silo-tankegang. Tænk din digital markedsføringsstrategi som en samlet enhed, der spiller sammen. Hvorfor kan dit indhold ikke komme ud og leve på mange kanaler på en gang? Forestil dig f.eks. at du har lavet en brochure med cases, som I skal have med på den opkommende messe. Der er lagt tid i udvælgelse, design og opsætning af disse cases. Her er det jo oplagt at sørge for disse cases også bliver brugt på jeres andre kanaler. Er de f.eks. på jeres hjemmeside, har I delt dem på jeres sociale medier, har I sendt et nyhedsbrev ud til relevante kunder, har jeres medarbejdere mulighed for nemt at dele dem på deres egne sociale medier? Når I har lagt en digital markedsføringsstrategi, så skal dette tænkes med.

Blogforfatter

Skal vi lægge en digital markedsføringsstrategi for dig?

Jeff Blaavand
Digital Konsulent

online marketing ordbog
Blogindlæg

Online Marketing Ordbog

Læs blogindlæg

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, vurdere brugen af de enkelte elementer på hjemmesiden og til at støtte markedsføringen af vores services. Ved at benytte hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies.