Menu

Digital marketing ordbog

Det kan være svært at finde rundt i de mange termer og forkortelser, når vi snakker digital marketing. Vi har derfor lavet en digital marketing ordbog, som kan hjælpe dig med at få et bedre indblik, hvis det bliver lidt for teknisk.

301 redirect
En automatisk omdirigering fra en URL til en anden. Hvis du ændrer på din menu- og sidestuktur får du måske nye URL’s for dine sider. Det betyder, at gamle links på eksterne sider eller som kunderne har gemt, ikke længere virker. Derfor er det vigtigt, at du omdirigerer trafikken til de nye sider.<

404 siden findes ikke
UPS! Desværre en hyppig fejl. Problemet er, at siden du forsøger at åbne er slettet eller måske blot flyttet til en anden URL-adresse. Løsning for sider, der flyttes er, at oprette en 301 redirect i dit CMS-system.

AdWords
Google AdWords er betalte søgeordsresultater på Google samt Display annoncer via Google netværk.

CMS
Content Magement System (CMS) er et software, der anvendes til at styre, designe og vedligeholde hjemmesider. Der findes mange forskellige systemer på markedet. Et af de mest benyttede er WordPress, der er et gratis CMS med mange skabeloner og muligheder.

CPA
Cost per Action. Prisen per handling. For en annonce betaler du kun, når brugerne foretager det ønskede mål, f.eks. køber et produkt, ser din video eller tilmelder sig nyhedsbrev. Bruges meget sjældent ved annoncering, men mere i relation til Affiliate marketing.

CPC
Cost per click (CPC) + Pay-Per-Click (PPC)
Cost per Click (CPC) er den pris, du betaler per klik på din annonce. Indrykning af annoncer foregår via en auktion, så CPC er dit maksimale bud i auktionen, altså den maksimale pris du ønsker at betale. Om din annonce vises afhænger af konkurrencen og budpriser i auktionen.

CPM
Cost per Mille. Prisen for tusind (1.000) indrykninger. I Google AdWords kan opsætte din maks pris for CPM. Den endelige pris du betaler afhænger af konkurrence for målgruppen og placering.

CPO
Cost per Order (CPO). Er den pris en ordre koster. Dvs. hvor stor en udgift man har haft ved at hente ordren.

CRO
Conversion Rate Optimization (CRO). Konverteringsraten (CR, convertion rate) beskriver, hvor mange besøg på din side, der resulterer i en konvertering. Den kan du forbedre ved at optimere kunderejsen, din hjemmeside og dit webdesign.

CTA
Call to action (CTA) er en opfordring til handling. Det er den handling, vi ønsker, at vores læser/kunde skal foretage. Det kan være et køb, se en video, tilmelde sig vores nyhedsbrev, kontakte os eller noget helt andet. CTA hænger nøje sammen med vores ønsker om konvertering og CRO.

CTR
Click Through Rate = Klikrate. Et udtryk for hvor mange procent af brugerne der klikker på et link. En værdi for, hvor mange procent af de, der er eksponeret for en annonce, der klikker på den. En online annonce har ofte en CTR < 1%. Altså der er mindre end 1%, der klikker på annoncen.

KPI
Key Performance Indicators (KPIs). De nøgletal, områder og aktiviteter vi ønsker at fokusere på. Husk at et mål skal være S-M-A-R-T.

Linkbuilding
Linkbuilding er en del af søgemaskineoptimeringen (SEO). For at fremhæve dit indhold på hjemmesiden er der vigtigt at skabe trafik til den specifikke side via interne links fra din egne sider og via links fra andre eksterne sider.

Links
Interne links peger på andre sider eller indhold på dit eget site. Eksterne (outbound) links peger andre hjemmesider og navigerer læseren videre til et andet website.

Meta description
En beskrivelse af indholdet på en specifik webside. Meta description præsenteres som en del af søgeresultatet på søgemaskinerne og anvendes til at vejlede brugeren om, hvad de kan forvente at se. Du skal anvende meta description til at fange brugenes opmærksomhed og interesse.

PPC
Pay-Per-Click (PPC) er et begreb for online annoncer, hvor du alene betaler for de faktiske klik, der er på din annonce. Google AdWords tilbyde PPC annoncering – kaldes også for CPC, cost per click.

ROAS
Return On Advertising Spendings (ROAS). Hvilket udbytte opnås i forhold til annonce omkostningerne.

ROI
Return On Invenstment. Hvilken værdi og hvilket udbytte opnås i forhold til investeringen.

SEM
Search Engine Marketing (SEM). De trafikskabende tiltag du kan foretage dig for at markedsføre dit site via søgemaskinerne. SEO er den ene store del af SEM. Den anden del er AdWords / PPC annoncering.

SEO
Search Engine Optimization (SEO). Søgemaskineoptimering. De teknikker der anvendes for at opnå en bedre placering i Google/søgemaskinernes søgeresultat.

SERP
Search Engine Result Page (SERP) = Googles søgeresultat. Det er listen af resultater som søgemaskinen (Google, Bing) viser for de indtastede søgeord (keyword query).

SMM
Social Media Marketing.

Title / Side titel
Title/Side titel er overskriften for hver enkelt webside på dit site. Title er særdeles vigtig i forhold til SEO, da det er den tekst, der bliver vist som overskriften i Googles søgeresultater. Anvend derfor dine vigtigste keywords i sidetitlerne, så både kunder og søgemaskine finder dine tekster relevante.

Udgivet
27. maj 2019
Kategori
Digital
Forfatter
Thomas Kuperman

Lignende indlægGå til oversigt